Influencer marketingsoftware

social media

Een term die je vaak terug hoort komen in de marketing de laatste tijd is ‘Influencer marketing’. Maar wat houdt het in en waar bestaat het uit? Eerst maar eens de eerste vraag beantwoorden, wat is het?

Influencers zijn invloedrijke personen op social media kanalen als YouTube, Instagram en Facebook. Zij kunnen ervoor zorgen dat het imago van bedrijven verbeterd wordt, of misschien moet er een nieuw product onder de aandacht gebracht worden. De meeste Influencer marketing softwareprogramma’s maken gebruik van vloggers, bloggers of celebrity ’s. Deze personen kunnen ervoor zorgen dat jouw campagne veel aandacht krijgt en mensen in een korte tijd bereikt. Deze manier van marketing is uitgebreider van ‘referral marketing’ waarbij je alleen je merk met mensen die je kent deelt.
Het softwareprogramma houdt in de meeste gevallen bij wat de Influencer moet uitvoeren, bijvoorbeeld een YouTube video waarin een ‘shoutout’ wordt gedaan naar het desbetreffende merk of product. Om een prijs te kunnen bepalen is het mogelijk een bedrag te koppelen aan het aantal volgers of bereik dat een Influencer heeft.

Online influencer

Online influencers zijn veel actief op Instagram, Snapchat en YouTube.

En wat doet de Influencer marketingsoftware eigenlijk?

De software zorgt dat Influencers worden gekoppeld met merken en andersom. Stel je schrijft je in als merk op een Influencer marketing platform, dan het je opzoek gaan in de beschikbare database naar relevante Influencers met de door jouw gekozen categorieën. Maar hoe weet je nou dat je de juiste Influencer hebt uitgekozen? Door middel van de social media accounts van de Influencer kan er gekeken worden of de content die geplaatst wordt aansluit op het imago van jouw merk of product. Ook is het mogelijk om de analytics te bekijken, daarin komt naar voren:
– Engagement level
– Welke social media kanalen de Influencer gebruikt
– De prijzen die de Influencer vraagt
– En het aantal voorgaande voltooide acties

Welke prijzen hanteert een Influencer?

De prijzen kan de Influencer zelf kiezen, er kan gekozen worden voor een permanente post, een aantal dagen of misschien moet de post maar een uur zichtbaar zijn. Dit gebeurt altijd in overleg. Ook de Influencer maakt een profiel aan op het platform. Daarin worden alle social media kanalen gekoppeld die worden gebruikt. Door middel van een Influencer marketing software zal het bijna niet voorkomen dat je slecht presterende accounts tegenkomt. Hierdoor krijg je altijd een duidelijke lijst met relevante influencers die je kan inzetten voor jouw campagne.

Bereik

Houd er rekening mee dat de Influencers met een hoog bereik niet altijd de beste zijn, een Influencer met een lager aantal volgers heeft over het algemeen veel meer interactie met zijn volgers en daardoor dus een actievere achterban. Ga dus actief opzoek naar de beste Influencer die past bij jouw campagne.
Influencer marketing software gebruikt dus de kracht van de meest invloedrijke en creatiefste personen op verschillende social media kanalen als YouTube, Instagram en Facebook. Deze manier van marketing zorgt ervoor dat je in een korte tijd veel mensen kan bereiken die interesse hebben in jouw merk of product.

Nieuwsgierig naar hoe Influencer Marketing jouw bedrijf kan helpen groeien? Neem een kijkje op de beste Nederlandse Influencer Marktplaats.

Plaats als eerste een reactie