CRM: je hebt er vast weleens van gehoord. Maar wat betekent het nou eigenlijk? De afkorting CRM staat voor Customer Relationship Management. Ofwel in het Nederland klantrelatiebeheer wat de methode om zakelijke relaties te verbeteren omvat. Een slimme CRM strategie kan ook ingezet worden als effectieve manier voor marketing. Door het toepassen van CRM ga je namelijk dieper in op de behoefte van (potentiële) klanten, waardoor je ze gerichter van dienst kan zijn. Lees in onderstaande blog meer over een CRM-systeem en de belangrijkste voordelen.
Wat is een CRM-systeem?
In een CRM-systeem is het mogelijk om je relaties met (potentiële) klanten te beheren. In dit systeem worden tijdens het klantcontact belangrijke gegevens van klanten vastgelegd. Dit biedt de mogelijkheid om deze gegevens op de juiste manier te managen. Naast het opslaan van belangrijke klantgegevens biedt een CRM-systeem ook de mogelijkheid om de interactie met klanten aan te gaan. Zo is het mogelijk om potentiële klanten warm te maken en bestaande klanten warm te houden. Met een slimme strategie en het juiste CRM systeem is het mogelijk om je omzet flink te verhogen.
Voordelen van een CRM systeem
- Tijdwinst. Met een CRM systeem is het mogelijk om bepaalde taken te automatiseren, waardoor werknemers minder herhalende taken uit hoeven te voeren. Door deze tijdwinst kunnen zij zich concentreren op meer productieve taken.
- Verhoog de winst. Het gebruiken van een CRM systeem maakt het mogelijk om het klantenbestand te optimaliseren, bestaande relaties te onderhouden en de productiviteit binnen het bedrijf te onderhouden.
- Samenwerking tussen diensten. Biedt je als bedrijf meerdere diensten aan? Dan optimaliseer je de samenwerking tussen diensten met een CRM-systeem. Belangrijke klantgegevens kunnen namelijk verspreid worden over verschillende afdelingen van de organisatie, waardoor de informatie optimaal wordt benut.
Meer weten over het inzetten van CRM? Of direct een specialist inschakelen? Neem een een kijkje op de website van BusinessBase. Deze CRM specialisten weten als geen ander hoe Customer Relationship Management effectief ingezet kan worden.