Waarom steeds meer bedrijven overstappen op softphones

telefoon als softphone

Nu we op weg zijn naar de vierde industriële revolutie van automatisering en intelligentie, is het verbijsterend hoeveel van ons nog steeds bellen en gebeld worden op afschuwelijk verouderde bureautelefoons die vertrouwen op dezelfde technologie die al tientallen jaren gebruikt wordt. Het is tijd om je vermoeide bureautelefoons te dumpen en vooruit te stappen in de communicatierevolutie!  

Wat is het verschil tussen een bureautelefoon en een softphone?

Laten we even op een rijtje zetten wat een deskphone en een softphone zijn. Een deskphone (ook wel hardphone genoemd) is een hardwarematige VoIP (voice over internet protocol) telefoon. Het is een fysiek apparaat dat op een bureau zit, met een handontvanger, snoer, kiesblok, beeldscherm. Gesprekken worden gevoerd via het internetprotocol netwerk in plaats van via de traditionele telefoonlijnen. 

Een softphone werkt ook met VoIP, maar snijdt de omvangrijke hardware weg. Met een softphone kun je van elk toestel een VoIP telefoon maken. Het is de online bellen software van een bureautelefoon plus meer. 

En als je nog niet overtuigd bent, hebben we deze lijst samengesteld om je een duwtje in de goede richting te geven

telefoon

Redenen waarom je op softphones moet overstappen

  1. Softphones besparen je geld

Deskphone systemen kunnen extreem dure systemen zijn om te implementeren, waarvan de kosten oplopen tot enkele duizenden Euro’s per zitplaats en die voortdurend onderhoud vergen. Softphones daarentegen vereisen geen extra hardware en de installatie kan in een paar minuten gebeuren. Bovendien kan de efficiëntiewinst van een goed geïmplementeerd softphone systeem een indrukwekkende ROI opleveren. Als bedrijven op softphones overschakelen, kunnen ze tot 45% besparen!

  1. Softphones besparen je tijd

Softphones zijn sneller en gemakkelijker in gebruik te nemen. Met een softphone is het langdurige installatieproces van afzonderlijke deskphones niet nodig. Ze vereisen geen tussenkomst van IT technici, ze vergen geen uitvaltijd, in feite hoef je zelfs geen software te installeren. Alles wat je hoeft te doen is in te loggen op de web- of mobiele toepassing van je softphone aanbieder en te beginnen bellen! 

  1. Softphones zijn toegankelijker

Met een softphone systeem kan elk toestel in je bedrijf deel gaan uitmaken van dat systeem. Softphones zijn meestal beschikbaar als web-, desktop- of mobiele toepassing, waardoor ze veel handiger en functioneler zijn dan een bureautelefoon. 

  1. Verhoogde draagbaarheid 

Uit een studie bleek dat 74% van de werknemers die toegang hebben tot softphones, de helft of meer van hun werkweek doorbrachten met een softphone om buiten kantoor te werken. Softphones maken mobiele communicatie mogelijk, zodat je bedrijf ook onderweg kan werken. Dit maakt softphones de betere optie voor werknemers die reizen, thuis werken, of zelfs voor verplaatsingen door het kantoor als één ruimte te lawaaierig is!  

Uitgelicht: Vast Nummer op Mobiel – Ideaal voor de kleine en startende ondernemer !

  1. Softphones zijn praktischer

Het wegsnijden van de lompe bureautelefoon scheelt ook de rommel die ermee gepaard gaat – ethernet draden, warrige snoeren, en rommelige werkruimten. Softphones stroomlijnen niet alleen de fysieke werkplekomgeving, maar ook je multimedia communicatiesysteem, met slimmere technologie om je communicatie te integreren. Samen met het milieu-effect van het bezuinigen op hardware, kan een softphone systeem helpen om alles georganiseerd te houden, wat de productiviteit op kantoor verhoogt.

  1. Verbeterde gebruiksvriendelijke interface

De interactieve gebruikersinterface van een softphone voegt veel extra mogelijkheden toe die een bureautelefoon ontbeert. Een computer- of telefoonscherm is zoveel gemakkelijker te bedienen dan een klein beeldscherm: voicemails worden visueel opgesomd in plaats van dat je een nummer moet intoetsen, gesprekken kunnen naar collega’s worden doorgeschakeld door eenvoudig op een knop te klikken, en door de grotere schermgrootte vallen meldingen beter op, zodat je nooit een gesprek mist. De meeste werknemers voelen zich meer op hun gemak met het gebruik van softphones dan met traditionele bureautelefoons. Dit maakt overstappen op de goedkopere, meer flexibele optie een no-brainer! 

Conclusie…

We worden ons langzaam bewust van de voordelen van softphones, maar er zijn nog te veel bedrijven die met deskphones worstelen. Softphones maken een gestroomlijnde bedrijfsvoering mogelijk, met betere mobiliteit, flexibiliteit, en intelligentie. Jammer genoeg blijven de meeste softphonesystemen gericht op netwerken, gesprekstijd en telefoonlijnen, eigenschappen die sinds de jaren ’90 onveranderd zijn gebleven. Er wordt weinig moeite gedaan om AI technologieën te omarmen en systemen te bouwen waar de gebruikers echt iets aan hebben.

Plaats als eerste een reactie